Zaznacz stronę

Jak nauczyć dziecko pić z kubka?
Około szóstego miesiąca życia zaczynamy rozszerzanie diety. Dla rodziców to podniosła chwila. Sadzamy dziecko w krzesełku lub trzymamy na swoich kolanach, przygotowujemy posiłki. Obserwujemy jak sobie radzi. Maluch staje się pełnoprawnym uczestnikiem rodzinnych spotkań.
Pojawia się wtedy pytanie: w czym podać dziecku wodę (zaleca się, aby maluchom proponować do picia wodę, nie soki, nie słodzone napoje).

Jakie mamy możliwości podania dziecku wody?

– butelka ze smoczkiem – gdy dziecko jest butelkowe, naturalne wydaje się podawanie mu w butelce także wody. Jest to łatwe (dziecko wie, jak pić), wygodne (płyn się nie wyleje), ale z logopedycznego punktu widzenia niewskazane. Podczas picia z butelki maluch ssie. Wzmacniamy w ten sposób odruch ssania, który zanika po szóstym miesiącu życia. Dziecko pijąc z butelki nie nabywa żadnych nowych umiejętności, nie ćwiczy aparatu artykulacyjnego.

– kubek niekapek – często stosowany przez rodziców. Patrząc na półki w sklepach z artykułami dla dzieci mogłoby się wydawać, że kubek niekapek to kolejny etap po butelce. Często na opakowaniu jest napisane, że jest on przeznaczony dla dzieci 6 msc +. Być może między innymi dlatego jest często stosowany. Z logopedycznego punktu widzenia kubek niekapek to zbędny gadżet. Aparat artykulacyjny podczas picia z niekapka jest w podobnym ułożeniu, co podczas picia z butelki. Język znajduje się na dnie jamy ustnej i dziecko musi „zasysać” płyn.

– kubek 360 stopni – jego założeniem jest to, aby dziecko piło w podobny sposób, co dorosły, ale żeby nie rozlało płynu. Nie zawsze tak to wygląda. Często tego typu kubki mają grubsze ranty, dzieci podczas picia wysuwają język. Zdarza się też, że płyn i tak się z niego wylewa.

– bidon z rurką – zalecany jest bardziej na spacer czy wycieczkę niż do codziennego stosowania. Picie przez słomkę generalnie jest dobrym pomysłem (pracuje mięsień okrężny warg, dziecko musi wytworzyć podciśnienie, aby pobrać płyn). Niestety z rurkami jest taki problem, że często są one zbyt długie, położone na języku sprawiają, że on się nie pionizuje. Oczywiście jeśli maluch nie ma problemów artykulacyjnych, to stosowanie bidonu z rurką np. na spacerze nie powinno wpłynąć negatywnie na rozwój mowy. Jeśli jednak u dziecka występują problemu z mową, to trzeba zwrócić uwagę, jak dziecko pije przez rurkę, czy nie lepiej uczyć go picia z kubka otwartego, ćwicząc tym samym aparat artykulacyjny. Świetnym ćwiczeniem logopedycznym jest picie przez rurkę gęstszych napojów (jogurt, mus), ale na pewno nie jest to dobry pomysł na początek nauki picia z bidonu. Łatwiej pobrać przez rurkę rzadki płyn.

– kubki treningowe – np. Reflo Smart Cup. Są dobrą alternatywą dla niekapków. Dzieci uczą się z niego pić jak z otwartego kubka (pracują wargi, język jest w prawidłowym ułożeniu, dziecko uczy się synchronizować czynności połykania i oddychania), a dzięki specjalnej wkładce wylanie płynu jest ograniczone. Ponadto po wyjęciu wkładki kubek Reflo Smart Cup może służyć jako zwykły kubek dla przedszkolaka, więc zakup takiego kubka to dobrze wydane pieniądze.

– kubek otwarty– oczywiście już od momentu rozszerzania diety można proponować dziecku picie z otwartego kubka. Na początku będą to tylko próby, prawdopodobnie mało płynu trafi do buzi. Większość znajdzie się na podłodze lub na koszulce, ale warto próbować. W trakcie nauki pomagamy dziecku, układamy rant kubka na jego dolnej wardze i delikatnie przechylamy. Na początek dobre są małe kubki, aby nie trzeba było bardzo ich przechylać. Początkowo, w celach treningowych, można podać dziecku gęstszy płyn (jogurt, mus). Wtedy trudniej o wylanie, przepływ gęstszego płynu jest wolniejszy. Trzeba zwrócić uwagę, aby kubki, w których proponujemy dziecku wodę były dla niego wygodne do trzymania. Najlepiej, zeby nie miały uchwytów (zapewniamy wtedy swobodną pracę nadgarstka).

Warto też wspomnieć o oznakach gotowości do picia z kubka otwartego. U dziecka nie może występować odruch ssania (w przeciwnym razie będzie ono próbowało zassać płyn z kubka i próba picia zakończy się niepowodzeniem). Ważne jest też napięcie w obrębie warg. Jeśli jest ono obniżone, to maluch nie będzie potrafił prawidłowo utrzymać warg na rancie kubka i płyn będzie się wylewał.

Picie jest codzienną, zwykłą czynnością. Może ona mieć wpływ na rozwój mowy (wspierać go lub zaburzać). Warto zatem świadomie spojrzeć na tę czynność i wykorzystać ją.

Bibiografia:
„Sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia – karty obserwacji” Marzena Machoś, Magdalena Czajkowska, Wydawnictwo GooGoo.